almanac
Odysseus. Man in History.
Established by A.Ya.Gurevich in 1989

ТАК СУДЬБА СТУЧИТСЯ В ДВЕРЬ: “ЖИРНАЯ И БЕДНАЯ КУХНИ” ПИТЕРА БРЕЙГЕЛЯ СТАРШЕГО КАК МЕТАФОРА СОЦИАЛЬНОЙ МОБИЛЬНОСТИ

Одиссей. Человек в истории. 2021: Социальные категории и их интерпретация на языке метафор ПРЕПРИНТ (pages 123-144) | Харман Дильшат Догановна

 

Гравюры “Жирная кухня” и “Бедная кухня”, созданные по рисункам Питера Брейгеля Старшего (ок.1525 – 1569 гг.) в 1563 году, немедленно стали очень популярны в Нидерландах и сохраняли популярность всю вторую половину XVI – первую половину XVII вв. - их копировали, им подражали, композицию и отдельные мотивы из них заимствовали как в графике, так и в живописи. Секрет их успеха состоял в сочетании оригинальной и яркой художественной программы с уже известными мотивами, обращения к актуальным проблемам общества с набирающими популярность в искусстве сценами из повседневной жизни крестьян и простых горожан.  В статье показывается, что иконографический анализ гравюр по рисункам Питера Брейгеля Старшего дает нам возможность интерпретировать их в качестве метафоры социальной мобильности. Художник показывает нам, как поступки человека влияют на его социальный статус.  Гравюры были рассчитаны как на тех, кто мог отождествить себя с изображенными (зажиточные крестьяне или ремесленники), так и на тех, кто принадлежал к новой буржуазной элите Нидерландов. Поместив “Жирную кухню” и “Бедную кухню” в контекст существующей на момент их создания и последующей визуальной традиции и определив иконографические заимствования, аллюзии и нововведения, можно прояснить то, в какой форме в нидерландском искусстве середины XVI в. выражались ценности и нормы нарождающегося среднего класса.

 

The engravings "The Fat Kitchen" and "The Thin Kitchen" (1563), based on drawings by Pieter Bruegel the Elder (circa 1525–1569), immediately became very popular in the Netherlands and remained popular throughout the second half of the 16th and the first half of the 17th centuries. They were copied and served as a source of inspiration; their composition and individual motives were borrowed both in graphics and in painting. The secret of their success was a combination of an original and vivid artistic program with already known motives, tackling urgent problems of society alongside with scenes from the everyday life of peasants and ordinary townspeople that were growing ever more popular then. In this article, I show that the iconographic analysis of engravings based on drawings by Pieter Bruegel the Elder enables us to interpret them as a metaphor for social mobility. The artist shows us how a person's actions affect his social status. The engravings were designed both for those who could identify themselves with those depicted (wealthy peasants or artisans), and for those who belonged to the new bourgeois elite of the Netherlands. By placing “The Fat Kitchen” and “The Thin Kitchen” in the context of the contemporary and subsequent visual tradition and identifying iconographic borrowings, allusions and innovations, it is possible to clarify the form in which the mid-16th century Netherlandish art expressed the values and norms of the emerging middle class.

Keywords: Питер Брейгель Cтарший, Жирная кухня, Бедная кухня, социальная мобильность, Нидерланды, Северное Возрождение, иконография, волынка; Pieter Bruegel the Elder, Fat Kitchen, Lean Kitchen, social mobility, Netherlands, Northern Renaissance

References

Вазари Д. Жизнеописание Маркантонио болонца и других граверов эстампов // Жизнеописания наиболее знаменитых живописцев, ваятелей и зодчих / Пер. А.И.Венедиктова и А.Г.Габричевского п/р А.Г. Габричевского. Т.IV. М., 1970. 

Ван Мандер К. Книга о художниках / Пер. В.М. Минорского. М., 1940. 

 

Armstrong C.M. The moralizing prints of Cornelis Anthonisz. Princeton, 1990.

Aryana S. Children of the Golden Age: Jan Steen and the Portrayal of Youth. Amsterdam, 2015.

Baatsen, I., Blondé B., De Groot J. The kitchen between representation and everyday experience: The case of sixteenth-century Antwerp // Netherlands Yearbook for History of Art/Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek Online. 2014. Vol.64, no. 1. P. 162-185.

Durantini M.F. The Child in Seventeenth-Century Dutch Painting. Michigan, 1979.

Getlein F., Getlein, D. The bite of the print: Satire and irony in woodcuts, engravings, etchings, lithographs and serigraphs. N.Y., 1963.

Gibson W.S. Some Flemish Popular Prints from Hieronymus Cock and His Contemporaries // The Art Bulletin. 1978. Vol. 60, no. 4. P. 673-681.

Goldstein C. Pieter Bruegel and the culture of the early modern dinner party. L.; N.Y., 2017.

Grauls J. Volkstaal en volksleven in het werk van Pieter Bruegel. Amsterdam, 1957.

Hollstein F. W. H. Dutch and Flemish etchings, engravings and woodcuts: ca. 1450-1700. Vol.IX. Amsterdam, 1953.

Ilsink K. M. Bosch en Bruegel als Bosch. Kunst over kunst bij Pieter Bruegel (c. 1528-1569) en Jheronimus Bosch (c. 1450-1516). Edam, 2009.

Infinite jest: Caricature and satire from Leonardo to Levine / Eds. C.C.McPhee, N.M.Orenstein. N.Y., 2011.

Kaminska B.A. Pieter Bruegel the Elder: Religious Art for the Urban Community. Leiden; Boston, 2019. 

Lebeer L.  Catalogue raisonné des estampes de Bruegel l'Ancien. Bruxelles, 1969. 

Luyckx J. The Thin Kitchen and The Fat Kitchen // Eds. M.Bassens, R.Van Grieken. Bruegel in Black and White: The Complete Graphic Works. Bruxelles, 2019. P. 188-191.

Onafuwa Y. Exuberant Gluttony: Bruegel’s Overeaters // Ed. D.R.Smith. Parody and Festivity in Early Modern Art: Essays on Comedy as Social Vision. L.; N.Y., 2016. P. 99-114.

Orenstein N.M. Images to Print: Pieter Bruegel’s Engagement With Printmaking // Ed. N.M.Orenstein. Pieter Bruegel the Elder: Drawings and Prints. N.Y.; New Haven; L., 2001. P. 41-55. 

Pieter Bruegel invenit: Das druckgraphische Werk, Ausstellungskatalog Kunsthalle Hamburg, 19.1.-1.4.2001 / Eds. Kaschek, B., Roettig P., Müller, J. Hamburg. 2001.

Quist R. Theme of Music in Northern Renaissance Banquet Scenes. Неопубликованная докторская диссертация. Florida State University, 2004. Электронный ресурс: http://diginole.lib.fsu.edu/islandora/object/fsu%3A180472. (дата обращения 1.06.2021). 

Raupp H.-J. Ökonomische Didaktik und Satire bei Pieter Bruegel dem Älteren: Anerkungen zu Prudentia und zur Mageren und Fetten Küchen // Wallraf-Richartz-Jahrbuch. 2002. Vol. 63. P. 237-258.

Renger K. Karnival und Fasten. Bilder vom Fressen und Hungern // Weltkunst. 1988. Vol.3. P. 184-189.

Richardson T.M. Pieter Bruegel the Elder: Art discourse in the Sixteenth-Century Netherlands. Farnham, 2011.

Sellink M. 'The very lively and whimsical Pieter Brueghel': thoughts on his iconography and context // Orenstein N.M. (ed.) Pieter Bruegel the Elder: Drawings and Prints. N.Y., New Haven; L., 2001. P.57-65.

Sullivan M.A. Bruegel and the creative process, 1559-1563. L. and N.Y., 2018.

Sullivan M.A. Bruegel's peasants: art and audience in the northern Renaissance. Cambridge, 1994.

Swarzenski H. The battle between carnival and lent // Bulletin of the museum of fine arts. 1951. Vol. 49, no. 275. P. 2-11.

Van Bastelaer R. Les estampes de Peter Bruegel l'ancien. Bruxelles, 1908. 

Vandenbroeck P. Jheronimus Bosch: Tussen volksleven en stadscultuur. Berchem, 1987.

Veldman I.M. Images of labor and diligence in sixteenth-century Netherlandish prints: the work ethic rooted in civic morality or Protestantism? // Simiolus: Netherlands Quarterly for the History of Art. 1992. Vol.21, no.4. P.227-264.