almanac
Odysseus. Man in History.
Established by A.Ya.Gurevich in 1989

ОТ «ГРЕЧИШКИ» ДО «МОЛНИИ»: О МНОГИХ ПРОЗВИЩАХ ИМПЕРАТОРА ЮЛИАНА

Одиссей. Человек в истории. 2021: Социальные категории и их интерпретация на языке метафор (pages 177-200) | Ведешкин Михаил Александрович

 

В статье рассматриваются прозвища августа Флавия Клавдия Юлиана. Анализ ономастической традиции дает возможность не только оценить восприятие тех или иных аспектов деятельности императора различными слоями позднеримского общества на разных этапах его политической карьеры, но и проследить метаморфозы образа последнего открытого язычника на престоле Римской империи в последующей традиции.

The article discusses the nicknames of Emperor Julian. An analysis of the onomastic tradition makes it possible not only to assess the perception of certain aspects of the emperor's activities by various layers of late Roman society at different stages of his political career, but also to trace the metamorphoses of the image of the last open pagan on the throne of the Roman Empire in the later tradition.

Keywords: Поздняя Античность, поздняя Римская империя, Юлиан Отступник, имагология, ономастика, прозвища; Late Antiquity, Late Roman Empire, Julian the Apostate, imagology, onomastics, nicknames.

References

Athanassiadi P. Julian: An Intellectual Biography. L.; N.Y., 1992. 272 с.

Baker-Brian N.J., Tougher S. Introduction // Emperor and Author: The Writings of Julian «the Apostate» / Ed. N.J. Baker-Brian, S. Tougher. Swansea, 2012. P. XIII–XXI.

Barnes T.D. Ammianus Marcellinus and The Representation Of Historical Reality. Ithaca, N.Y., 1998.

Barnes T.D. Himerius and the Fourth Century // Classical Philology. 1987. Т. 82. № 3. P. 206–225.

Belayche N. « Partager la table des dieux ». L’empereur Julien et les sacrifices // Revue de l’histoire des religions. 2001. Т. 218. № 4. P. 457–486.

Borchardt C.F.A. Hilary of Poitiers’ Role in the Arian Struggle. Leiden, 1966. Bouffartigue J. L’Empereur Julien et la culture de son temps. P., 1992. Bouffartigue J. L’état mental de l’empereur Julien // Revue des Études Grecques. 1989. T. 102.  P. 529–539.

Bouffartigue J. La lettre de Julien à Thémistios: histoire d’une fausse manœuvre et d’un désaccord essentiel // Topoi. Orient-Occident. 2006. Т. 7. № 1. P. 113–138.

Bowersock G. Julian the Apostate. Cambridge, 1978.

Bradbury S. The Date of Julian’s Letter to Themistius // GRBS. 1987. Т. 28. № 2. P. 235–251.

Brauch T. The Prefect of Constantinople for 362 AD: Themistius // Byzantion. 1993b. Т. 63. P. 37–78.

Brauch T. Themistius and the Emperor Julian // Byzantion. 1993a. Т. 63. P. 79–115.

Brown P. Power and Persuasion in Late Antiquity: Towards a Christian Empire. Madison, 1992. 

Cameron A. The Empress and the Poet: Paganism and Politics at the Court of Theodosius II // Later Greek Literature Yale Classical Studies. / Ed. J.J. Winkler, G. Williams. Cambridge; N.Y., 1982.

Cracco Ruggini L. Simboli di battaglia ideologica nel tardo ellenismo (Roma. Atene. Costantinopoli; Numa, Empedocle, Cristo). Pisa, 1972.

Cribiore R. The School of Libanius in Late Antique Antioch. Princeton: Princeton University Press, 2007. 

Dagron G. L’Empire romain d’Orient au IVe siècle et les traditions politiques de l’hellénisme: le témoignage de Thémistios. P., 1968.

Daly L.J. In a Borderland: Themistius’ Ambivalence toward Julian // Byzantinische Zeitschrift. 1980. Т. 73. № 1. P. 1–11.

Demandt A. Die Spätantike: Römische Geschichte von Diocletian bis Justinian 284 bis 565 n.Chr. München, 2007. 

Diehl C., Cousin G. Inscriptions de Iasos et de Bargylia // Bulletin de Correspondance Hellénique. 1889. Т. 13. № 1. P. 23–40.

Dignas B., Winter E. Rome and Persia in Late Antiquity: Neighbours and Rivals. Cambridge, 2007. 

Dodgeon M.H., Lieu S.N.C. The Roman Eastern Frontier and the Persian Wars AD 226–363: A Documentary History. N.Y., 1994. 

Downey G. A History of Antioch in Syria: From Seleucus to the Arab Conquest. Princeton, 1961. 

Dvornik F. Early Christian and Byzantine Political Philosophy: Origins and Backgrounds. Washington, 1966. 

Dvornik F. The Emperor Julian’s «Reactionary» Ideas on Kingship // Late classical and mediaeval studies in honor of Albert Mathias Friend, Jr. / Ed. K. Weitzmann. Princeton, 1955. P. 71–81.

Elm S. Sons of Hellenism, Fathers of the Church: Emperor Julian, Gregory of Nazianzus, and the Vision of Rome. Berkeley, 2012. 576 с.

Fornara C.W. Studies in Ammianus Marcellinus: II: Ammianus’ Knowledge and Use of Greek and Latin Literature // Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte. 1992. Т. 41. № 4. P. 420–438.

Gathier N. La notion d’apostat dans l’Occident latin du IVe siècle // Les chrétiens face à leurs adversaires dans l’Occident latin au IVe siècle / Ed. J.-M. Poisotte. Rouen, 2001. P. 129–142.

Gleason M.W. Festive Satire: Julian’s Misopogon and the New Year at Antioch // The Journal of Roman Studies. 1986. Т. 76. P. 106–119.

Goffart W. Zosimus, The First Historian of Rome’s Fall // The American Historical Review. 76. 1971. P. 412–441.

Goulet R. Mais qui était donc le gendre de la sœur de Priscus? Enquête sur les philosophes d’Athènes au IVe siècle après J.-Chr. // Studia graeco-arabica 2 (2012). 2012. Т. 2. P. 33–77.

Greatrex G., Lieu S.N.C. The Roman Eastern Frontier and the Persian Wars AD 363–628. L., 2007. 

Griffith S.H. Ephraem the Syrian’s Hymns «Against Julian»: Meditations on History and Imperial Power // Vigiliae Christianae. 1987. Т. 41. № 3. P. 238–266.

Heather P., Moncur D. Politics, Philosophy and Empire in the Fourth Century: Themistius’ Select Orations. Liverpool, 2001. 

Henck N. Constantius’ Paideia, Intellectual Milieu and Promotion of the Liberal Arts // The Cambridge Classical Journal. 2001. Т. 47. P. 172–187.

Hunt D. et al. The Cambridge Ancient History: The Late Empire, A.D. 337-425 / Ed. Av. Cameron, P. Garnsey. Cambridge, 2008. 

Isaac B. The Invention of Racism in Classical Antiquity. Princeton, N.J., 2006. 

Jones A.H.M., Martindale J.R., Morris J. The Prosopography of the Later Roman Empire. Volume I. A.D. 260-395. Cambridge, 1971. 

Jones C. Themistius after the Death of Julian // Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte. 2010. Т. 59. № 4. P. 501–506.

Kelly G. Ammianus’ Greek Accent // TALANTA. 2013. Т. XLV. P. 67–79.

Kelly G. Constantius II, Julian, and the Example of Marcus Aurelius (Ammianus Marcellinus XXI, 16, 11-12) // Latomus. 2005. Т. 64. № 2. P. 409–416.

Kelly J.N.D. Golden Mouth: The Story of John Chrysostom-Ascetic, Preacher, Bishop. N.Y., 1998. 

Lacombrade C. L’Empereur Julien émule de Marc-Aurèle // Pallas. Revue d’études antiques. T. 14. 1967. P. 9–22.

Lecerf A. Iamblichus and Julian’s “Third Demiurge”: A Proposition // Iamblichus and the Foundations of Late Platonism / Ed. E. Afonasin, J.M. Dillon, J.F. Finamore. Leiden; Boston, 2012. P. 177–201.

Lennon J.J. «Victimarii» in Roman Religion and Society // Papers of the British School at Rome. 2015. Т. 83. P. 65–89.

Liebeschuetz J.H.W.F. Antioch: City and Imperial Administration in the Later Roman Empire. Oxford, 1972. 

Liebeschuetz J.H.W.F. East and West in Late Antiquity: Invasion, Settlement, Ethnogenesis and Conflicts of Religion. Leiden, 2015. 

Liebeschuetz W. Pagan Historiography and the Decline of the Empire // Greek and Roman Historiography in Late Antiquity. Fourth to Sixth Century A.D. / Еd. G. Marasco. Leiden; Boston, 2003. P. 177–218.

Marcone A. The Forging of an Hellenic Orthodoxy: Julian’s Speeches against the Cynics // Emperor and Author: The Writings of Julian «the Apostate» / Ed. N.J. Baker-Brian, S. Tougher. Swansea, 2012. P. 239–250.

Matthews J. Roman Empire of Ammianus. L., 1989. 

Muraviev A.V. The Syriac Julian Romance as a Source of the Life of St. Basil the Great // Studia Patristica. 2001. Т. 37. P. 240–249.

Pack E. Städte und Steuern in der Politik Julians: Untersuchungen zu den Quellen eines Kaiserbildes. Bruxelles, 1986.

Paschoud F. Cinq études sur Zosime. P., 1975.

Paschoud F. Zosime. Histoire nouvelle II (Livre III). P., 1979. 

Penella R.J. The Private Orations of Themistius. Berkeley, 1999. 

Petit P. Libanius et la vie municipale à Antioche au IVe siècle après J.-C. Beyrouth, 1955. 

Petrocheilos N. Roman Attitudes to the Greeks. Athens, 1974.

Prato C., Fomaro A. Giuliano Imperatore: Epistola a Temistio. L, 1984. 

Ridley R.T. Zosimus the Historian // Byzantinische Zeitschrift. 65. 1972. P. 277–302.

Rike R.L. Apex Omnium: Religion in the Res Gestae of Ammianus. Berkeley; Los Angeles; L., 1987. 

Rochette B. À propos du bilinguisme de l’empereur Julien: un réexamen // Latomus. 2010. Т. 69. № 2. P. 456–478.

Ruiz M.P.G. Julian’s Self-Representation in Coins and Texts // Imagining Emperors in the Later Roman Empire / Ed. A.J. Ross, D.P.W. Burgersdijk. Leiden; Boston, 2018. P. 204–233.

Sánchez-Ostiz A. Iulianus Latinus: la lengua cambiada de los personajes de Amiano Marcelino // De Grecia a Roma y de Roma a Grecia: un camino de ida y vuelta Mundo antiguo Nueva Serie. / Ed. A. Sánchez-Ostiz, J. Torres Guerra, R. Martínez Fernández. Pamplona, 2007. P. 293–308.

Smith J.N. The Christian’s Guide to Greek Culture: The Pseudo-Nonnus «Commentaries» on «Sermons» 4, 5, 39 and 43 by Gregory of Nazianus. Liverpool, 2002. 

Smith R. Julian’s Gods: Religion and Philosophy in the Thought and Action of Julian the Apostate. L.; N.Y., 1995. 

Smulders P. Hilary of Poitiers’ Preface to his Opus Historicum: Translation and Commentary. Leiden; N.Y., 2015.

Swain S. Themistius, Julian and Greek Political Theory under Rome. Cambridge, N.Y., 2013. 

Teitler H.C. The Last Pagan Emperor: Julian the Apostate and the War against Christianity. Oxford, N.Y., 2017.

The Correspondence of Erasmus: Letters 1356 to 1534 (1523–1524) / Ed. R.A.B. Mynors, A. Dalzell, J.M. Estes. Toronto; Buffalo; L., 1992.

Thompson E.A. Julian’s Knowledge of Latin // The Classical Review. 1950. Т. 64. № 2. P. 51–53.

Tougher S. Julian the Apostate. Edinburgh, 2007. 

Van Hoof L., Nuffelen P.V. Monarchy and Mass Communication: Antioch A.D. 362/3 Revisited // The Journal of Roman Studies. 2011. Т. 101. P. 166–184.

Vanderspoel J. Themistius and the Imperial Court: Oratory, Civic Duty, and Paideia from Constantius to Theodosius. Ann Arbor, 1995.

Varner E.R. Roman Authority, Imperial Authoriality, and Julian’s Artistic Program // Emperor and Author: The Writings of Julian «the Apostate» / Ed. N.J. Baker-Brian, S. Tougher. Swansea, 2012. P. 183–210.

Voltaire. Dictionnaire philosophique portatif. Londres: J. B. H. Leclerc, 1765. Wortley J. The Pseudo-Amphilochian Vita Basilii: An Apocryphal Life of Saint Basil the Great // 1. 1980. Т. 2. P. 217–239.

Ведешкин М.A. «Когда я вышел уже из детского возраста, мой путь лежал через труды Платона и Аристотеля»: Аристотель и перипатетическая традиция в куррикулуме Юлиана Отступника // История философии. 2017. Т. 22. № 2. С. 20–28.

Ведешкин М.A. Потерянное звено «Золотой цепи»: Эдесий и пергамская школа неоплатонизма // Hypothekai. 2019. Т. III. C. 13–59.

Ведешкин М.A. Языческая оппозиция христианизации Римской империи IV–VI вв. СПб., 2018. 

Монтень М. Опыты. М.; Л., 1958.